Gebruikmaken van cliënten feedback:
Ik maak elke sessie gebruik van 2 formuleren met elk 4 vragen. Ik vraag elke deelnemer aan het gesprek op die vragen op een schaal van 1- 10 aan te kruisen welke situatie voor hen passend voor dat moment. Voorafgaand aan het gesprek gaat het over hoe met het die persoon gegaan is die periode. Na afloop van het gesprek kruist iedere deelnemer aan op een lijn van 1 - 10 of en in welke mate het gesprek voor hem en haar nuttig geweest is (in welke mate voelde je je gehoord en gerespecteerd; in hoeverre gaat het gesprek over de zaken waarover het zou moeten gaan;, in welke mate sluit de aanpak van de hulpverlener bij mij aan; er ontbrak vandaag wel/niet iets in het contact). Op basis van deze feedback bepaal ik mijn werkwijze en tempo. Als blijkt dat wat we doen niet (voor elke deelnemer) nuttig is, moeten we iets anders doen of stoppen met de gesprekken. Na elke reeks van 3 gesprekken zal ik dan ook de voortgang en resultaten van die gesprekken bespreken (evalueren). Mocht dat onvoldoende zijn, kan het zijn dat we besluiten niet verder te gaan met de gesprekken. Kortom:Ik vind het essentieel dat cliënten zelf aan het stuur blijven zitten als zij mijn hulp inroepen.
Met wie ga ik in gesprek, uitgaan van de systeemtheoretische visie:
Wat ik ook belangrijk vind is, om zoveel mogelijk in gesprek te gaan met alle betrokkenen, met het hele gezin inclusief de kinderen als het gaat om een puberprobleem, met beide ouders als het gaat om een opvoedprobleem, met beide partners als het gaat om een relatieprobleem en met zoveel mogelijk betrokkenen als het gaat om een familieruzie zoals een verbroken relatie. Ik vind dat belangrijk omdat ik ervan uit ga dat zowel de oorzaak maar ook de mogelijke oplossingen voortkomen uit het geheel van de relaties tussen de betrokkenen; ieder zijn of haar mening en visie kan deel uit maken van het probleem en de oplossing.
Waarover kan mijn hulp gevraagd worden?
Hulp aan individuen
Gezin- en relatieproblematiek
Familieproblematiek